perjantai 7. maaliskuuta 2008

Vähän mallia maailmalta

Bio Fachin jälkipuintina tutkiskelin keräämiäni esitteitä ja vierailin kiinnostavien yritysten verkkosivuilla. Täytyy vaan tunnustaa, että kyllä maailmalla osataan!
Erityisen vaikuttunut olin Sonnentor -brändin tuotteista, osastosta ja sitten myös nettisivuista. Käykääpä ihmeessä vilkaisemassa. www.sonnentor.at/en.
Kyseessä on Itävältalainen lähinnä yrttituotteilla aloittanut yhtiö, jossa tänä päivänä on n. 100 työntekijää. Ja mistä tulee luomu-uskottavuus ja menestys!
->tiivis yhteistyö paikallisten viljelijöiden/ omien tuottajien kanssa
->korkeat tuotekehitys ja laatukriteerit, jotka saavutetaan posiiivisen ja kannustavan työyhteisön avulla (kannattaa stekata team spirit ja company philosophy).
-> syvällä asiaansa uskomisella ja selkeällä sekä mietityllä aate- ja filosofiapohjalla.
-> selkeä ja tyylikäs viestintä ja erilaiset tapahtumat ym PR
-> viimeisen päälle viimeistellyt ( ja ajatuksella tehdyt) tuotteet
Noitten osastolla oli aikamoinen vilske, siellä yrityksen edustajat kulki asiakkaiden perässä täyttäen tilauslistoja eikä sekaan meinannut mahtua.
Tässä on mielestäni tyyppiesimerkki luomuyrityksestä, jolla on menestyksen eväät hallussaan. Yrityksen toimintaa lähemmin tutkiessa osoittautuu, että ovat myös etabloitumassa Itä-Eurooppaan (Tsekki) eli uusille luomumarkkinoille - viisasta.

Näitä samoja elementtejä löytyy myös muilta menestyneiltä luomussa toimivilta yrityksiltä.
( www.jordanscereals.co.uk,
http://barnhouse.fa-ro.de/cms/front_content.php?changelang=2)

Varsinkin englantilaisilla ja amerikkalaisilla yrityksillä on voimakkasta tuo terveyden ja hyvinvoinnin yhdistäminen, jossa joudutaan sitten terveysväittämiin ja lääketieteeseen. Ajatelin niistä kirjoittaa erillisen jutun tänne blogiin myöhemmin.

Ei kommentteja: